Naar en door de Pyreneeën en Oh,la,laaa, le bagage - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van Alex Schaap - WaarBenJij.nu Naar en door de Pyreneeën en Oh,la,laaa, le bagage - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van Alex Schaap - WaarBenJij.nu

Naar en door de Pyreneeën en Oh,la,laaa, le bagage

Blijf op de hoogte en volg Alex

11 Juni 2021 | Spanje, Zubiri

Inmiddels de eerste bergpassen gehad en zit in Spanje. Na het verlaten van de Franse kust (bij Bordeaux in de buurt,dié hoek) naar het zuiden gefietst door "Les Landes" Prachtig volgens de kenners, maar vond er geen reet aan. Eerst open land, vlak over een oud treinspoor dat is omgetoverd in een fietspad, en dan tientallen kilometers dennenbossen. Al fietsend om de tijd wat door te komen met Frans en Joost wat zitten wordfreuden (voor de cyberbeten, soort scrabel op je telefoon) Maar op een gegeven moment begint het wat te glooien en als voorloper op de Pyreneeën hier en daar een klimmetje.

Ik merkte dat als het steiler was de bagage probeerde met terug naar beneden te trekken. Een Franse fietser in zo'n strak pakje, zonnebril, helm en naar badadas ruikend, op zo'n iel fietsje van 5 gram, je kent ze wel, zei, toen ik vertelde dat ik naar Spanje ging, " Ohh, la laaa !" Met die bagage kom je nooit die bergpassen over. Hij was niet de eerste. Ik werd er onzeker van en begon al te denken wat ik nog meer als ballast zou kunnen gaan afwerpen.

In Saint-Palais sliep ik in een oud klooster, beheerd door twee aardige heren op leeftijd die dat vrijwillig deden. Ze zagen mijn ros en zeiden, nog net niet in koor, " Oh la, laaa" wat een mooie fiets, maar met al die bagage... Pfff,

Die avond was het gezellig. Er was nog een pelgrim aangelopen (vanuit Parijs)

Hij zei " Oh, la, laaa" , wel een peu veel voor de bergen. Ik argumenteerde dan steeds van, ja, heb een tent, een matje, slaapzak, kookgerei, boodschappen en jullie alleen je verse onderbroek en een lakenzak!

Volgens een van de oudjes (die de route meermalen gelopen had) mag je in Spanje niet vrij kamperen èn waren op de route bijna geen campings.

Oeff, en nou?

Mijn vrijheid opgeven en in hostels, refuges, pelgrimshuizen en kloosters slapen op slaapzalen en zo!?

Het toeval wil (bestaat toeval?) Dat mijn broer (6 jaar ouder) en zijn vrouw in de buurt rondzwierven. Ze zouden eerst een stukje Camino doen (de naam voor een pelgrimsroute) maar Karin (zijn vrouw) had last van haar knieën. Dus dat ging niet door. Ze waren met de auto in Pamplona en zouden naar St Jean Pied de Port gaan waar ik ook heen ging. Nou moe!

Ik heb er nog een nacht erover geslapen (of beter gezegd veel wakker gelegen) en bedacht dat mijn broer Balt mijn over bagage (Oh, la laaa) mooi mee naar NL zou kunnen nemen. Even gebeld en de dag erop elkaar ontmoet in St Jean pied de port :) .

Wat een prachtig bergdorp is dat!

Helemaal in het teken van de pelgrims. Winkels met schoenen, stokken, zonnehoeden, regencape's. Hostels info centra

Met al mijn bagage (Oh, la laaa), moest ik mijn fiets soms lopend duwen zo steil als de straatjes waren. Een beeld? Denk aan de Efteling en Anton Pieck plaatjes, zo leuk!

Boven in het dorp vond ik een pelgrims overnachtingsplaats en zag de eerste buitenlanders. Een verdwaalde Duitser en een Koreaan.

Balt en Karin als door de wol geverfde wereld reizigers, zeiden " Oh, la la," We zijn naar hun auto gegaan en àlles uitgepakt en kritisch bekeken. Tent.... weg, slaapzak... weg, matje..weg, jas...weg.... Er bleef zo weinig over dat de voortassen (die ook weer wegen) overbodig werden. (foto's)

Een last viel van mijn schouders (keuzestress en zo) en fiets. Wat een genot, ik kon zo (nou, ja bijna) naar boven fietsen :)

Balt nodigde me uit om s'avonds bij een autochtone Bask in zijn restaurant te gaan eten. Leuk en gezellig en is kenner van de Franse keuken en wijn. Ook altijd leuk om over dingen van vroeger en familie te praten.

Balt en Karin bleven ook in het pelgrimshuis overnachten, dus we hebben samen nog ontbeten. Balt had nog een Jacobs schelp gekocht en aan mijn fiets gehangen. (Tof)

Vandaag licht bepakt de eerste bergpas gedaan. Ik had er een dag voor uitgetrokken, maar was net na het middaguur al boven, Oh, la laaa, wat een goede keuze !! Boven was het hostel dicht (wel een camping) en geen tent meer.. Dan nog naar een berg over Pfff ook daar het enige hostel gesloten. Nog één pasje want in Zubiri was er een open. Nog ff doorpeddelen. Gelukkig daarna een enorme lange afdaling van meer dan 20 km en was er snel. Zit nu in een mooi hostel met twee Nederlandse jongedames en een Amerikaanse.

En voor nu Zzzzzzz


  • 11 Juni 2021 - 22:30

    Frans:

    Grandioos!! We blijven het volgen. Het wordt steeds mooier.

  • 11 Juni 2021 - 23:17

    M Arleen Snijders:

    Hoi Aaltje

    Wauw, wat lijken Balt en jij op elkaar nu jullie allebei een baardje hebben.
    Gezellig om hun te zien en makkelijk wat de bagage betreft
    Hoeveel km is het nog voordat je in Santiago bent?
    Is je hoofd alweer een beetje leeg, goed over alles kunnen nadenken?
    Ben super trots op jou, je hebt het alweer bijna voor elkaar.
    Hoe ga je terug eigenlijk?
    Fijne avond en slaap lekker.



  • 12 Juni 2021 - 18:21

    Atie:

    Weer een mooi stukje, ik zit met een glimlach op m’n gezicht te lezen

  • 12 Juni 2021 - 20:55

    Gerrit De Vries:

    Mooi om je verhalen te lezen Alex en dit Spaanse deel van de route naar SDC heb ik zowel heen als terug gereden. Vind nog altijd Cruz de Fer een hoogtepunt zowel qua hoogte als beleving. Het beperkt je wel als je geen tent meer bij je hebt maar ja er zijn plenty Alberques. Ik vond het fijn om af en toe toch te kamperen zoals in Burgos. Blijf je volgen...Gerrit

  • 13 Juni 2021 - 13:18

    Katja:

    Lieve aal, wat knap zoveel bergen! Leuk dat je Balt hebt ontmoet.Twee broertjes bij elkaar. Het is hier nu warm , we gaan varen met Merel en gezin. Ze hebben een sloepje.veel fietsplezier! En ga niet te snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Actief sinds 06 April 2013
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 31879

Voorgaande reizen:

13 Mei 2021 - 26 Juni 2021

2021 Haarlem - Santiago de Compostella

29 April 2013 - 29 Mei 2013

2013 Venray - Rome

Landen bezocht: