Op weg naar Parijs - Reisverslag uit Montépilloy, Frankrijk van Alex Schaap - WaarBenJij.nu Op weg naar Parijs - Reisverslag uit Montépilloy, Frankrijk van Alex Schaap - WaarBenJij.nu

Op weg naar Parijs

Blijf op de hoogte en volg Alex

24 Mei 2021 | Frankrijk, Montépilloy

Alweer twee dagen onderweg richting Parijs. Nou wil ik niet gaan zeuren over kou, regen en tegenwind, maar doe het toch even, daar het me de hele dag bezig houdt. Compiègne is bijvoorbeeld een prachtige stad, maar schuilend in een bushokje oogt het wat minder. Besloten om aldaar eens bij een pelgrimshuis aan te kloppen. Vrij snel gevonden. Een mooie plaquette op de gevel van St. Jacob met de Jacobs schelp. Dat zou een mooi moment zijn om met andere pelgrims in contact te komen. Een paar mannen die daar rondhingen vroeg ik of er overnacht kon worden. Wat hen betrof wel, maar moest eerst 115 bellen. Daar kreeg ik een wel erg kordate dame aan de lijn die haar lunch blijkbaar verkeerd aan het verteren was. Waarom bel je 115? Hoezo overnachten? Naam? Geboren? Wat die je hier? Waar sliep je gisteren? Elke poging een gesprek aan te gaan verzandde in haar schijnbaar noodzakelijke recherche werk. De mannen luisterden mee en trokken hun schouders op ( zo van tja zo gaat dat)

"Vanavond om 19 uur kan je je bij de gemeente melden, dan zien we wel verder" Het was 14 uur, dus wat geërgerd bedankte ik voor de moeite met een minder vriendelijke "Je me barre" Ofwel, houdoe en bedankt... Omdat ik uit de pelgrims verhalen een heel andere indruk had gekregen, nog wat nagepraat met de mannen die er blijkbaar wèl sliepen. En wat bleek; door de Corona crisis èn avondklok was het pelgrimshuis geconfisqueerd door de gemeente als daklozen opvang. De dame aan de telefoon was een ambtenaar en dacht een Nederlandse zwerver onder te moeten brengen die zich voor pelgrim uitgaf. Nou moe! Die bejegening kan beter!

Dan maar weer verder, dus toch een langere dag. Wind op kop open glooiend landschap van dorp naar dorp. regen het moreel tanende. Campings zijn hier niet (wel op 50 km) dus zoeken naar een plekje bij een boer of zo. Zware wolken, schuilen, stukje fietsen en zo verder. Er was een b&b volgens google, maar die was verkocht. De overbuurman kwam even zeggen dat ik daar niets te zoeken had. ( " Ook niet even een tentje tot morgen heeel vroeg?" ) Nee, dus, een dorp verder, mooi veldje bij een paar huizen. "Ici c'est privé !!" was het antwoord op mijn vraag of ik daar een tentje mocht zetten. Dat terwijl de wind opstak om met zware wolken nog even een hagelbui eruit te persen Nou moe! Om met de ambtenaar van Compiègne te spreken " Wat DOE ik hier?"

Google geeft antwoord. Een "Maison d'hôtes" op een 10 km. Oké, we gaan op sjiek. Natuurlijk stuurde google me nog even door een akker, maar hier zit ik nu in een mooi bed met wel 6 kussens na een warme douche te typen met wifi!

Ontvangen met een "king size" bak koffie en eigengemaakte chocoladetaart.

Denkend aan de weg van vandaag is de volgende uitspraak een inkoppertje Als je de dalen niet kent zal je de toppen niet zien/ervaren.


  • 24 Mei 2021 - 22:20

    Robert Kosse:

    Nou Alex, het zit je wel mee. Wat een dagmerrie.
    Parijs is binnen handbereik. Dat zal toch enige houvast geven.
    Morgen heb je in ieder geval beter weer. Neem een cognac en rust goed uit. Pluk de dag. Groet Robert

  • 24 Mei 2021 - 22:22

    Gerard En Lian:

    Hoi Alex. Pittig verslag. Maar naar regen komt zonneschijn. Succes verder we zíjn super trots op je Alex

  • 24 Mei 2021 - 22:30

    Atie:

    Heftig dagje, maar eind goed, al goed. Geniet van je overnachtingsplek en morgen met frisse moed weer verder!

  • 24 Mei 2021 - 22:39

    Maurice:

    Alex heftige verhalen. Bij het leven van een pelgrim hoort afzien als ik het genootschap mag geloven. Nu pas realiseer je wat een genot het is om droog te mogen slapen op een echt matras. Mocht je behoefte hebben aan een stichtelijke tekst, luister dan naar het Zuid Afrikaanse Pelgrimslied van Amanda van Strydom. Dat geeft het leven van een pelgrim bijzonder weer.

  • 25 Mei 2021 - 09:24

    Gerrit De Vries:

    Hey Alex, in het bos in Compeigne staat ook een mooie treinwagon. Had je daar niet kunnen slapen?

  • 25 Mei 2021 - 17:52

    Hub:

    Alex
    Nog 1 slechte dag en dan klaart het op boven Frankrijk, althans volgens weeronline.
    Duimen draaien voor je.

    Succes

  • 25 Mei 2021 - 21:20

    Mariet:

    Knap hoor Alex, maar ik weet het, jij bent een volhouden. Komt goed. En blijf ondanks alles genieten. Groetjes Mariet Roelofs

  • 15 Juli 2021 - 10:07

    Pieter Verstegen:

    Ha Alex, een knap late reactie van mij (je kent me ..). Daar in Compiègne ben ik vijftien jaar geleden ook geweest, in die kerk. Ik had me gemeld bij de VVV en toen liep het vanzelf. Ik meen me te herinneren dat ik een code moest inttikken. Wel typisch dat ik me herinner 's avonds de plaatselijke voorzitter van St.Jacques als wat belerend te hebben ervaren. Of ik wel een echte pelgrim was ipv een toerist.
    Goeie verhalen man!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Actief sinds 06 April 2013
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 31988

Voorgaande reizen:

13 Mei 2021 - 26 Juni 2021

2021 Haarlem - Santiago de Compostella

29 April 2013 - 29 Mei 2013

2013 Venray - Rome

Landen bezocht: