Alle wegen leiden naar Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Alex Schaap - WaarBenJij.nu Alle wegen leiden naar Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Alex Schaap - WaarBenJij.nu

Alle wegen leiden naar Rome

Door: Teruggekeerd Schaap

Blijf op de hoogte en volg Alex

29 Mei 2013 | Italië, Rome

Alle wegen leiden naar Rome.

Steeds vaker bordjes "Roma", het gevoel dat het einde van de reis nadert begint door te dringen. Van Toscane afgezakt naar het lago di Bolsena. Daar een mooi plekje aan het water gevonden. Is er nog iemand van de camping? Jazeker de eigenaar zit altijd in zijn jeep op die heuvel. Dus op zoek , en ja hoor daar stond een jeep met een vent erin. Deze Italiaan, die sprekend leek op Bueno de Mosquita, sprak Duits, dat was makkelijk. "Doe maar een tientje, de douche doet het" en na het tientje in zijn zak gestoken te hebben ging hij weer in de "staar modus" als een levend beeld waar je voor een muntje wat beweging hebt gekregen. Onze lieve Heer heeft rare kostgangers! !

Een prachtige nacht met volle maan over het water (foto). De nacht erop aan een ander meer (lago di Bracciano) waar ik de tent aan een paal moest binden vanwege de harde wind, zo blijft het wel interessant. De Italianen klagen steen en been over de kou en ik doe mee met gevoelloze voeten van de kou na elke afdaling. (te lui om elke keer sokken en schoenen aan te doen).

Onderweg reed ik langs een vangrail met een dichte bebossing erachter. Ineens een heftig geschreeuw geknor van een wild zwijn en de bossage schudde heftig. Omdat het op dat stuk erg stil was, schrok ik zo erg dat ik ineens met mijn dolk in mijn hand achter mijn fiets stond. Haha! Dat zwijn (ik had wind tegen ) had mij te laat opgemerkt en schrok zich natuurkijk een ongeluk van mij. De reflexen werken nog, moest er wel om lachen en ben blij dat er geen YouTube filmpje van is :-D.

Rome kwam na wat mooie afdalingen en een mooi fietspad langs de Tiber in zicht.
Een sjieke camping gevonden waar zelfs op de WC gepaste klassieke muziek speelde. Zo werd er door de diverse heren 's morgens vrolijk mee getrompettert op de muziek. Er was ook een muziekstuk wat me deed denken aan de Efteling... droom(v)lucht ;)..

Wat in Rome te zien is kan je in elke film, Google etc. zien, maar dat alles zo groot is, dat wil zeggen de gebouwen, paleizen, beelden, dat is het meest indrukwekkend. Elk gebouw of brug heeft zijn decoraties soms met hele series beelden. Er was er ook een van een man die zijn mail checkt (foto).

Het fietsen in Rome is fantastisch! Je mag overal fietsen. Op de weg tussen de auto's, op de bus en tramstroken, voetgangers gebied pleinen en stegen. Eenrichtingsverkeer geldt niet voor fietsers. Ik heb er twee dagen rondgefietst en vond het prachtig!
Stoplicht voor voetgangers groen, dan fiets je met hen mee. Licht op groen voor de auto' s, doe je met hen mee. Je moet wel proberen uit hun vaarwater te blijven want echt rekening houden met je, dat doen ze natuurlijk niet.

Eén van mijn doelen was een bezoek aan het colloseum. Bij elke bezienswaardigheid staan mensen in de rij, ondanks dat het geen vakantie tijd is. Dus 's morgens vroeg op pad en kon zo doorlopen. Mijn hemel wat is dat ding groot! Pilaren van 3 bij 3 meter die de enorme bogen ondersteunen. Je kunt je voorstellen dat een 2000 jaar geleden mensen van buiten de stad dachten dat ze in een andere dimensie terecht waren gekomen!
Alle ideeën die ik van Rome had zijn bewaarheid. Het rondlopen/fietsen, heeft bij alle indrukken die ik al had van films, internet e.d. ook het gevoel van deze stad toegevoegd. Daarbij wel opgemerkt dat iets waar je moeite voor hebt gedaan altijd intenser beleefd word.

Nu onderweg naar het vliegveld. Even terugfloepen voor 25 euro....Alles is relatief. Dat gezegd hebbende, net in de bus gezeten naar een treinstation en had het gevoel in een roetsjbaan te zitten. Wat gaat dat hard!!!
(De fiets met de bagage gaat met Soetens transport met een vrachtwagen terug naar Nederland)
Rond het treinstation is het als bij alle grote steden. Veel nerveuze reizigers die ergens (op tijd) moeten zijn, en daaromheen ambulante verkopers met souveniers, Afrikanen met houtsnijwerk, paraplu's, nep Rolexen en zo meer. De zaakjes erom heen als snack bars, kebab en dergelijke worden geëxploiteerd door mensen uit Bangladesh. De souvenirwinkels door Chinezen en Koreanen.
Enfin inmiddels op het vliegveld wachtend op Ryan zijn vliegtuig.

Nu is aan het einde de reis tijd om een balans op te maken....

Me verloren in allerlei zware zielsberoerselen, heb ik niet. Wel viel me op dat er veel uit het verleden weer ging leven. Geuren, uitzichten, situaties brachten lang vergeten momenten weer helder naar boven.

Het alleen onderweg zijn is makkelijker dan het lijkt. Van het moment dat je wakker wordt tot de avond ben je bezig met in- en uitpakken, je tent, eten regelen, kaart en omgeving bekijken en fietsen natuurlijk.
Een paar keer met ene Ron (ook een alleenfietser) op dezelfde camping gestaan. Je deelt dan wel het traject. (Was mooi/zwaar/steil/leuk etc.) Toen ik hem niet meer zag dacht ik er toch aan hoe hij het gevonden zou hebben.
Ik zou dezelfde weg niet terug willen fietsen, want ook het dagelijkse kamp wordt een routine. Het ontdekken blijft het leukst. Ik ontmoette een Haarlemse ene Ciska die ging door naar Griekenland en Istanbul. Ik ben jaloers op haar, ik zou dit nog wel een tijdje willen blijven doen!

Bottomline:
2300 Km. gefietst.
Het ervaren was het doel.
Het was een hele goede ervaring
Blijft er over een gevoel van dankbaarheid dat ik dit heb kunnen doen.


Update:
Opgehaald door Florence en Pamela op Weeze airport. Een grote medaille en een prachtig schilderij met daarin verwerkt foto's (die ik onderweg gewassuped had) mocht ik ter plekke uitpakken. (foto) Wat een ontvangst! Thuis aangekomen had de hele straat de vlaggen uitgehangen!! Nou moe! Dat zijn wel een hoop prikkels na een tijd van prikkelontwijking ;) ! Prachtig de ontvangst en fijn om weer thuis te zijn!
Dank voor jullie reacties per mail en SMS en reacties op het fietsend Schaap

Alex

Het vervolg:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201208678487008&set=a.1594016138281.2078273.1472251103&type=1&theater


Tips (zie tips links in het scherm)

  • 30 Mei 2013 - 08:35

    Machiel Kalf:

    Welkom thuis Alex. Wat een prestatie!

    Nu snel een Morgan fiets kopen? Ja, die bestaan nu ook al!

    Ga lekker nagenieten!

    Hartelijke groeten,

    Machiel.

  • 30 Mei 2013 - 18:01

    Tilaka:

    Jemig oom wat kun jij fietsen! Leuk om te lezen xT.

  • 03 Juni 2013 - 12:01

    Pieter:

    Het ziet er naar uit dat je het goed hebt gehad. En fijn dat we mekaar binnenkort weer zien. Kunnen we wat bijpraten. Je oog voor detail en vermogen tot associatie levert zeker gespreksstof. :)

  • 03 Juni 2013 - 21:45

    Ron:

    Hé maat, mooie verhalen kun jij schrijven zeg! Reizen is fun! Is je spierpijn al weg? Ciao!

  • 03 Juni 2013 - 23:04

    Karin Lieshout:

    Mooie verhalen, ik genoot er van. Nog fijner dat jij dit een fantastische ervaring hebt gevonden die niemand je meer afneemt. x schoonzus.

  • 10 Juni 2013 - 18:38

    Gijs:

    Alex,

    Fijn dat alles goed gegaan is.
    Bedankt voor je reisverslag was heel leuk om te volgen.

    Groeten aan Florence en je dochters.

    Gijs

  • 12 Juni 2013 - 22:40

    Hans De Groot:

    Hallo Alex,

    Wat een ontzettend leuk verslag van je reis naar Rome !!
    Ik heb er inmiddels al veel gelezen maar die van jou steekt er net even boven uit.

    Ikzelf vertrek over 9 dagen en zal ongetwijfeld jou ervaringen meenemen op mijn solotocht.

    Groet,
    Hans


  • 28 Januari 2014 - 09:01

    Gert:

    Prachtig verslag Alex,
    het leek wel een eitje voor je.....
    zou het zelf ook zo willen doen, maar dat komt wellicht nog de komende jaren.
    eerst maar eens oefenen korter bij huis en praktijk ervaring opdoen.
    je zult ongetwijfeld genoten hebben van je reis en ik heb alles in 1x gelezen.
    omdat ik het zelf ook van plan ben zou ik je een paar praktische vragen willen stellen kan dat op de een of andere manier? mailen of zo?
    laat maar weten of dat mogelijk is
    vr.gr. Gert

  • 28 Januari 2014 - 09:59

    Alex:

    Hoi Gert, mail gerust : alex@internetschaap.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Actief sinds 06 April 2013
Verslag gelezen: 6048
Totaal aantal bezoekers 31863

Voorgaande reizen:

13 Mei 2021 - 26 Juni 2021

2021 Haarlem - Santiago de Compostella

29 April 2013 - 29 Mei 2013

2013 Venray - Rome

Landen bezocht: