Net vòòr de Alpen - Reisverslag uit Altach, Oostenrijk van Alex Schaap - WaarBenJij.nu Net vòòr de Alpen - Reisverslag uit Altach, Oostenrijk van Alex Schaap - WaarBenJij.nu

Net vòòr de Alpen

Door: Fietsend Schaap

Blijf op de hoogte en volg Alex

06 Mei 2013 | Oostenrijk, Altach

Net de grens met Oostenrijk gepasseerd en bij Felix en Sandra als een prins ontvangen in Altach. De vlag hing uit en Sandra had zelfs een massage geregeld in haar fysiopraktijk! Goed gegeten, wasje gedraaid en een gezellige avond doorgebracht en natuurlijk een goed bed voor de nacht.

De eerste week zit erop, Duitsland achtergelaten. Wat overigens opviel was dat hoe meer naar het zuiden van Duitsland hoe meer mensen elkaar groeten wat in het noorden een uitzondering was. Mensen die in de tuin bezig zijn die even een hand opsteken of wat roepen Gute reise, Sevus, Haalo en hier Gruß Gott.
Hoe was die week. Heel kort: koud en modderig. Na het verlaten van de Rijn richting en in Schwarzwald waren er veel onverharde wegen die in de zomer misschien hard zijn maar nu zo modderig dat ik soms de blup uit de spatborden moest steken om de remmen nog te laten werken. Dan heb ik het nog niet over mijn schoenen die aan een soort van rottingsproces zijn begonnen, maar laten we het verhaal fris houden.
Op een avond geen camping gevonden en in Aidlingen (een dorp) was het lokale pension gesloten. Het regende pijpestelen had al 140 km gefietst en het werd donker. Er zwaaide een raam open en een mevrouw vroeg of ik een plekje zocht voor de nacht. Ja, als dat zou kunnen was mijn antwoord. "Vraag maar in herberg "Die Waldhorn" die menschen zijn sehr net"
Zo gezegd zo gedaan.
Der waard van de Waldhorn zei niet voor één nacht kamers te verhuren... er viel een stilte, (ik dacht al shit nog 30 km in het donker naar een camping verderop) toen grijnzde hij en zei: "maar wel aan Hollanders op de fiets, wees welkom".

Het lijkt zo wel afzien, maar zo voelt het niet. Elke dag fitter, de conditie bouwt zich snel op.
Slaap als een marmot, eet als een wolf, en dat voor een schaap die op een ros zit dat gazelle heet.
Prachtig mooie routesl! Elke dag een verassing wat er weer zal komen. En het regent niet de hele dag. Soms regen met zeg standje twee van de intervalschakelaar. Ook een paar zonnige dagen gehad waarbij allles weer is opdroogd. De routine van tentje opzetten, matje opblazen, wat eten en wat er zo bijkomt gaat steeds sneller en makkelijker.

Het alleen reizen bevalt prima! Het went zo snel dat het soms zelfs bijna irritant is als iemand je aanspreekt of ergens mee wil bemoeien. Een goede cappuchino koop ik bij de benzinepomp. Kost maar een Euro, je hoeft niet "aan te zitten" of op een ober of rekening te wachten.
Wat ook prima is zijn de bakkerijen, daar krijg je lekkere broodjes met een kop koffie en is het ook "informeel".

Andere reizigers.
Gezien het seizoen nog niet echt begonnen is sta ik soms met één of twee man op een veldje. Daarvan wil ik je er twee niet onthouden. Een overjarige hippie die met een kano de Donou afzakt naar de Zwarte zee. Een tanige gebruinde magere man met lang grijs haar die al twee jaar Europa rondliep met zijn hond. Mensen houden van honden zo sprak hij, "als ik alleen ben krijg ik niets , maar met de hond hebben ze medelijden en daardoor krijg ik ook eten of word uitgenodigd" Dat is wel erg back to basic...
Dan een Chinees uit Sjanghai, een kruidendokter die had bedacht in Duitsland rond te fietsen om thuis te vertellen dat er buiten de Chinese manier van leven ook andere manieren zijn. Kwam buiten China er pas achter dat er een issue was met Tibet.

Vanaf morgen de Alpen in. Heb het gevoel dat een paard heeft dat voor een duin staat. Althans vroeger met maatje Jules (zaliger) reden we de paarden door de Drunese duinen en die waren bij het zien van een duin bijna niet te houden.....

  • 07 Mei 2013 - 06:47

    Machiel Kalf:

    Beste Alex,

    Petje af! Had niet verwacht dat je al zo snel in Oostenrijk zou aankomen. Vroeg mij af waarom je op onverharde wegen/ paden rijdt. Is dat dan de kortere weg?

    Wens je sterkte en heel veel plezier.

    Succes, Machiel Kalf.

  • 07 Mei 2013 - 07:20

    Gerrit De Vries:

    Alex, geef je hierbij een virtueel zetje in de rug om de Arlbergpas over te komen. Ga niet te snel het onderweg zijn is belangrijker dan de eindbestemming. Gr, Gerrit

  • 07 Mei 2013 - 08:11

    Bert Jacobs:

    hoi Maatje, super, ik geniet met je mee.

  • 07 Mei 2013 - 08:49

    Pieter:

    Nou Alex, je kunt dan wel klagen maar hier is het ook niet alles hoor.
    Vanmorgen met een slap zonnetje en 15 graden bijna achtien kilometer naar het werk moeten fietsen.
    En dan hier geconfronteerd worden met je verslag wat me onmiddelijk doet denken aan de tijd van Oswald Kolle: Met jouw waldhoorn tussen mijn Alpen. Gelukkig ligt Tirol wat verderop.
    ;) Veul plezier!

  • 07 Mei 2013 - 09:47

    Alex Schaap:

    # Machiel, het zijn fietswegen door natuurgebieden en veel autoluwe trajecten, het is geen probleem, maar ja met een stadsfiets is het anders dan een mountainbike en er is nogal wat activiteit van boeren over de toch al natte paden.

    # Gerrit, geen zorg, met mooi weer pauzeer ik meer dan ik fiets...

  • 07 Mei 2013 - 20:59

    Lou En Tiny:

    Ha Alex,
    Geweldig hoe je het tot nu doet,wij zijn TROTS op onze buurman….
    Succes,fiets, en vooral …………Genieeeeeeet !!
    Wij genieten van jou reisverslag
    Lou en Tiny….

  • 08 Mei 2013 - 09:49

    Rob Haanen:

    hee broeder,

    Mooie plaatjes , kan me voorstellen dat je lekker genietend aan het afzien bent. Goede reis en Gruss Gott wenn du Ihm ziest.

  • 08 Mei 2013 - 10:14

    Trinus:

    Ha die Alex
    Geweldig wat je allemaal aan het doen bent. Mooi verslag. Flink afzien zo af en toe begrijp ik. Heel veel plezier verder op je tocht. Ik kijk uit naar je volgend verslag.
    Groetjes en veel zon,
    Trinus

  • 08 Mei 2013 - 13:42

    Joepie:

    Lamzak. Doortrappen ipv koffie drinken

  • 08 Mei 2013 - 23:45

    Luus:

    Ha Alex, was net het oud papaier bij elkaar aan het zoeken en vond de Mentaal, bladerde er ff doorheen zie jou daar zitten aan tafel en vraag me af waar jij ergens op de fiets nu zit. En de volgende vraag die mij direct aan het denken zet is "wat is dat fietsen voor de mannen toch?" Anton heeft de nodige tochten richting het zuiden en oosten gemaakt, Pieter ging ergens in de bergen tussen Spanje en Frankrijk een Heilig oord zoeken, Wim fietst de nodige rondjes rond de Belgische kerk en jij gaat kijken of die Argentijnse paus net zo knap is als onze koningin ;-).
    Ik begrijp die drive niet, ik had vanmiddag al de piep leeg toen ik wat appels bij de groentenboer had gehaald. (tochtje van nog geen 10 minuten met een kleuter van 5 naast me) .
    Mijn fiets staat weer in het schuurtje stof te vangen, als het morgen regent dan zal ik hem eens buiten zetten zodat die weer fris oogt.
    Veel plezier in de Alpen. Zijn schitterend. Tot ....... Groetjes Luciënne

  • 09 Mei 2013 - 14:21

    Gijs:

    Hoi Alex,
    Je bent al een eind op weg.Veel kracht gewenst in de Alpen, en pas goed op met de afdalingen.

    Groeten uit Frankrijk.

  • 10 Mei 2013 - 08:51

    Jan Gooren:

    Hoi Alex,

    Het gaat je goed af zo te lezen, top man.
    groetjes, Jan

  • 10 Mei 2013 - 13:28

    Richard Wendy En De Meiden:

    ha Alex

    zozo jij bent goed bezig.
    respect voor je doorzettingsvermogen !!!!
    ik had volgens mij al lang een enkeltje naar huis geboekt...ghi ghi
    toi toi toi voor de rest van de tocht .
    wij denken aan je .
    liefs vanuit Merselo

  • 10 Mei 2013 - 19:12

    Marian Teh Holder:

    Ha die Alex,ik was straks bij je thuis en hoorde dat je al in Italië was.Petje af hoor ik doe het je niet na.
    Helemaal toppie kerel. ik zal je even iets om te lachen geven voor onderweg
    ik was straks ergens,de muis en tb deden het niet.In de pc zat geen stick,de mensen waren er al 6 dagen mee bezig om het aan het werk te krijgen.We kwamen er dus achter dat iemand een verlengkabel gebruikt had voor het stickie en dat op een aparte manier bevestigd had.

    Groetjes Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alex

Actief sinds 06 April 2013
Verslag gelezen: 1949
Totaal aantal bezoekers 31855

Voorgaande reizen:

13 Mei 2021 - 26 Juni 2021

2021 Haarlem - Santiago de Compostella

29 April 2013 - 29 Mei 2013

2013 Venray - Rome

Landen bezocht: